W pierwszej części wywiadu z prof. Laurą Wayth rozmawiałyśmy o jej karierze musicalowej w Nowym Jorku, o tym dlaczego wybrała pracę na uniwersytecie i co zainteresowało ją w Polsce. Tym razem porozmawiamy o licealnych produkcjach musicalowych w Stanach Zjednoczonych i nastawieniu Amerykanów do teatru muzycznego.
[ORIGINAL VERSION]
Chciałabym też spytać panią o
musical jako szersze zjawisko. W filmach, które są chyba moim głównym źródłem
wiedzy o Stanach Zjednoczonych, widać, że musical jest istotną częścią waszej
narodowej kultury. W wielu serialach pojawiają się sceny, w których ludzie
śpiewają musicalowe songi od ręki.
To
zjawisko nie jest obecne w całej naszej kulturze. Powiedziałabym nawet, że dużo
osób w Ameryce ma gdzieś musicale. Wielu moich znajomych z pracy (uczę głównie
aktorstwa, nie historii musicalu) nie docenia musicalu i nie uważa go nawet za
sztukę. Jest też część społeczeństwa, która uwielbia musicale. Największa
świadomość na temat musicali i najwięcej pieniędzy w tym biznesie jest właśnie
w tym pokoleniu, które dorastało na Frozen i innych hitach filmowych
Disneya. Te tytuły zarabiają mnóstwo pieniędzy w Nowym Jorku. Nie
powiedziałabym jednak, że musicale są popularne w całej Ameryce. Głównie
sprowadza się to do ludzi, którzy dorastali na Disneyu i niewielkiej grupy
musicalowych nerdów. Prawda jest taka, że nawet nie każdy aktor szanuje
musicale. Niemniej jednak – to na pewno bardziej istotna część kultury niż
tutaj.
Szczerze mówiąc, jeśli spytałabyś,
czy kocham musicale, odpowiedziałabym, że nie. Jest bardzo dużo słabych
musicali. Widzisz, za każdym razem, kiedy ktoś na naszych zajęciach śpiewa
jakiś utwór ze Złotej Ery musicalu, szanuję to, to jest urocze i jednocześnie nie
jest w najmniejszym stopniu interesujące. Nie możesz z tym nic aktorsko zrobić.
Kiedy ktoś przynosi utwór jakiegoś naprawdę ciekawego kompozytora, jak Stephen
Sondheim, albo coś Sary Bareilles – mogę to nazwać sztuką. Wtedy praca staje
się tak satysfakcjonująca, jak praca nad tekstami Szekspira, bo te utwory są
interesujące, są skomplikowane. Kiedy ktoś mówi mi, że nie lubi musicali,
odpowiadam: „Posłuchaj Stephena Sondheima i powiedz, czy nadal tak uważasz”. Przekonywanie
takich osób jest bardzo stopniowym procesem.
Interesuje mnie też jak wygląda
popularność produkcji musicalowych w liceach. Kiedy przygotowywałam się do
naszych zajęć, chciałam zobaczyć Aidę. Nie dałabym rady kupić biletów,
pojechać do Warszawy i wrócić w ciągu tygodnia, więc znalazłam nagranie z
jakiegoś amerykańskiego liceum i byłam pod ogromnym wrażeniem! Dysponowali
pełną scenografią, profesjonalnym oświetleniem, kostiumami. Czy tak to wygląda
zawsze, czy tylko w prywatnych liceach?
To zależy od szkoły. Nasz system
edukacji ma dużo problemów. Powszechnie nie kładzie się wystarczająco dużego
nacisku na sztukę. Wiele osób uważa, że to nie ma wartości, więc obcinają
fundusze na szkolne programy artystyczne. Nagrania, które widziałaś, są zapewne
z Magnet Schools (które są bogatszymi szkołami, z lepszym programem
artystycznym) albo ze szkół prywatnych. Są licea, które mają lepsze fundusze, a
co za tym idzie – lepsze spektakle niż niektóre grupy studenckie czy nawet
profesjonalne teatry. Chodziłam do liceum, gdzie ludzie robili naprawdę świetną
robotę i kładli nacisk na rozwój sztuki, ale to było prywatne liceum, w którym
płaciło się czesne. Nie jest to więc niestety powszechne zjawisko, niemniej
jednak istnieje.
Kto
odpowiada za taki spektakl? Kto go reżyseruje? W polskich szkołach, reżyserami
zazwyczaj zostają nauczyciele języka polskiego. Jak to wygląda w Stanach?
Zazwyczaj
reżyserem zostaje nauczyciel angielskiego. Może wiedzieć coś o teatrze, a może
nie wiedzieć nic. Bardzo często, kiedy studenci przychodzą na studia, zadaję im
pytanie: „Czego się nauczyłaś? Dlaczego?” i muszę uczyć ich wszystkiego od
nowa. Niektórzy moi uczniowie zostali nauczycielami w liceum i robią
fantastyczną robotę ze swoimi uczniami, bo rozumieją teatr i wiedzą, jak się za
to zabrać. Powiedz, jak to wygląda w Polsce? Widziałaś tutaj coś podobnego do
tego, co oglądałaś na YouTube?
Nie,
niestety. Zazwyczaj takie spektakle są dużo mniejsze i wtedy rzeczywiście bardziej
przypominają teatr Grotowskiego. Nie ma pieniędzy na tak duże przedsięwzięcia,
więc spektakle opierają się bardziej na emocjach i ciekawym tekście niż na
kostiumach, dekoracjach i profesjonalnym oświetleniu. Nigdy nie słyszałam też –
choć może gdzieś coś takiego wystawiano – o musicalu, który powstał na
uniwersytecie.
W
Stanach większość uniwersytetów ma dużo sprzętu do produkcji spektakli. Zarówno
na prywatnych uczelniach, w których uczyłam, jak i teraz, kiedy uczę na
uniwersytecie stanowym, robimy świetne spektakle. Wystawiamy jeden musical
rocznie. Reżyserowałam Hair i miałam do dyspozycji projekcje filmowe,
miałam zespół muzyków grających na żywo na scenie, świetnych projektantów.
Miałam o wiele większe możliwości niż w niektórych profesjonalnych teatrach.
Jednak nie w każdej szkole tak to wygląda.
To,
co pani opisuje, miało miejsce na wydziale aktorskim, czy ci ludzie studiowali
sobie np. filologię angielską, a spektakle robili w wolnym czasie?
To
było na Wydziale Teatru. Mamy tam studentów aktorstwa i tancerzy, ale np.
ludzie grający w zespole muzycznym byli z filologii angielskiej, a jeden z nich
to profesor z socjologii. W pewnym sensie była to wspólnota całego
uniwersytetu, ale z przewagą osób z Wydziału Teatru.
Mówiąc
„Wydział Teatru” masz na myśli wiedzę o teatrze czy aktorstwo?
Wszystko.
Mamy Instytut Teatru i Tańca, na który składają się ludzie od teatru i ludzie
od tańca. W grupie teatralnej są osoby, które chcą być aktorami, są osoby,
które chcą być scenografami i tacy, którzy chcą studiować wiedzę o teatrze.
Jest też Liberal Arts - program dla osób chcących studiować wszystko. Na innych
uniwersytetach jest też inny system (conservatory based), gdzie ludzie
uczą się tylko aktorstwa. Nie chcą uczyć się o scenografii, o oświetleniu, bo
wiedzą, że chcą być aktorami.
Mam
do pani ostatnie pytanie. Nie wiem, czy da się na nie w ogóle odpowiedzieć, bo
kiedy mnie ktoś pyta „Jaki jest twój ulubiony spektakl” odpowiadam „Błagam!
Studiowałam to przez trzy lata, nie mogę wybrać jednego tytułu!”. Może jednak
ma pani swój ulubiony np. musical?
To
nie jest musical. Nie… To Hamlet. Jeśli mogłabym czytać jedną sztukę do
końca życia, to byłby Hamlet. Jeśli jednak pytasz o musicale, to - choć
nie jest idealny i lubię właściwie tylko drugi akt - uwielbiam Sunday in the
Park with George i kocham Little night music. Oba te tytuły to
dzieła Sondheima. Uwielbiam je, uważam, że są magiczne. Są bardzo interesujące
i złożone, a ja lubię złożoność. Tak, jak złożony jest Szekspir – np.
jeśli chodzi o aspekt językowy. Uwielbiam utwory Stephena Sondheima, ponieważ
są rozbudowane muzycznie. Doceniam niektóre musicale i słucham ich, ale to
wszystko. Z muzyką Sondheima jest tak, że za każdym razem, kiedy jej słucham,
odkrywam coś, czego nie słyszałam wcześniej. Jestem wtedy zaskoczona: „Wow!
Pięć nut stąd jest w tej innej piosence i nigdy wcześniej tego nie
zauważyłam!”. To właśnie uwielbiam – za każdym razem odnajdować coś nowego.
Bardzo dziękuję Laurze za rozmowę, udostępnienie zdjęć i pozostałych materiałów, a także za wspólne zajęcia. Przełamałam się do ponownego wejścia na scenę, po trzech latach przerwy, a moje myśli dotyczące dalszej drogi akademickiej lokują się gdzieś za oceanem...
Dziękuję, Asiu, moje Pogotowie Językowe za korektę i cierpliwość <3.
In the first part of the interview with prof. Laura Wayth, we spoke about her musical career in New York, why she had chosen to work in the academic field and what was interesting for her about Poland. This time, we are talking about highschool musical productions in the US and the Americans’ attitudes towards the musical.
I would like to ask about the musical as a bigger thing. In the
movies – because it’s the only way I know America – I can see that the musical
is a big part of your culture. In many TV series, I see many people singing
parts from musicals, just like that.
It’s not all over our culture. I would say that a lot
of people in America don’t care about musicals. A lot of my colleagues -
because I don’t primarily teach musical theatre, I’m an acting teacher - really
look down on musical theatre like it’s not really art. Then there is a core of
population that loves it. There is a whole generation of kids who love Disney,
in America. So, where the money is, and the popular consciousness of musical
theatre is, is that generation that grew up with Frozen and all these
Disney movies. And those are the titles that make a lot of money in New York.
Yeah, but I wouldn’t say it’s all over America, it’s people who grew up with
Disney, then there is the whole little population of musical theatre nerds, but
not every actor respects it. I mean – definitely, it is much more of a part of
the culture than it is here.
To be honest, if you ask me if I love musical theatre
– I don’t. There is so much that I think it’s fluffy. You see – whenever
somebody sings something from the Golden Age of musical, I respect it, it’s
lovely, it’s not at all interesting to me, because there is nothing to do with
these things. When somebody brings a really interesting composer, like Stephen
Sondheim, or a work from
Sara Bareilles– that’s art to me. That’s as satisfying to me as working on a Shakespeare’s text, because it’s interesting,
it’s complicated. When people tell me that they don’t like musicals, I say “Go
and listen to some Stephen Sondheim songs and tell me if you feel the same
way”. It’s very, very gradual, converting them.
I’m also interested in what it’s like in high schools
when it comes to musicals. When I was preparing for our classes, I had to see Aida,
but I wouldn’t be able to make it to Warsaw and see it there all in one week,
so I found a video on YouTube from one of the American high schools, and I was
impressed! They had a full set design, professional lights, a scene, costumes…
Is it common in America, or is it only in private high schools?
It depends on the school. Our educational system has a
lot of problems, in America. We don’t put much emphasis on the arts, and we
don’t have enough funding for the arts. A lot of people don’t think that it has
value, so they cut the finances for art programs in schools. Those things that
you are seeing are probably from Magnet Schools (which are schools that have
more money and stronger art programs) or private schools. There are some high
schools that have more funding and better productions than some colleges and
some professional theatres. I went to a high school like that, where we did
really great work, and we put a lot of emphasis on art, but it was a private
high school where people have to pay to go to. Sadly, that’s not typical, but
it exists.
Who is responsible for those plays? Who directs them?
In Polish schools, most of the time, Polish literature teachers do it. What
about America?
Usually, what happens is a teacher of English
literature ends up directing the show; they may or may not know anything about
the theater. In fact, a lot of my job, when the students first come to the
university, is going “What did you learn? Why?” and having to teach them all
over again. Some of my students became high school teachers, and they’re doing
great work with their students because they understand theatre and they know
how to do it. Tell me, how is it in Poland? Have you seen something like you
saw on YouTube?
No, never. Usually, it’s much smaller, and then it’s more
about Grotowski theater, because we have no money, so it’s more about emotions
and interesting text than about costumes, decorations and professional lights.
And I have never heard – but maybe somewhere it was done – about a musical
production at a university.
Most universities have a lot of stuff to make shows.
I’ve taught at private universities, and right now, I teach at the state
university, and we have amazing productions. We do a musical every year. I
directed a production of the musical Hair (short video above), where I had projections, I
had a live band on stage, amazing designers. It was much better than a
professional theatre when it comes to the resources that I had. It’s not every
school.
What you are describing, is it a part of the acting
department or are those people studying English Literature, for example, and
only do these shows in their free time?
It’s the Theatre Department – Theatre and Dance. We
have acting students, but we also have dancers, but for example, people playing
in our band were English Literature students, there was a Sociology Professor.
So, it was kind of a community, but it was mostly for people from our Theater
Department.
By Theater Department, you mean theater studies or
acting?
All of it. We have a School of Theater and Dance, then
there are theater people and dance people, and in theater people, there are
people that want to be actors, there are people that want to be set designers,
there are people who want to study theatre. That one kind of program, which is
the Liberal Arts program, is for people who want to study everything. Then we
have different kinds of programs on other universities that are conservatory
based, which means people who go there only want to be actors because that’s
what they want to do. They don’t want to learn about set design, they don’t
want to learn about lighting, they just want to be actors.
I have the last question, which I’m not sure if you
will be able to answer, because when somebody asks, “What is your favorite
play”, I’m like “Please, I studied theatre for three years, I can’t only choose
one!”, but do you have that one musical, let’s say?
It’s not a musical. No… It’s Hamlet. If I could
only read one play for the rest of my life, that would be Hamlet. But if
you ask me musicals, it’s not perfect, and I only like the second act, but I
love Sunday in the Park with George, and I love Little night music,
and they are both Sondheim’s. I love them both, I think they’re magic, they are
very interesting and very complex, and I like complexity. Just like Shakespeare
is very complex – in terms of language, for example. I love Stephen Sondheim’s
work because it’s musically very complicated. Some musical theatre I appreciate
and listen to, and that’s all there is. With Sondheim’s work, every time I hear
it, I discover something that I’ve never heard before. And I’m like “Wow! Those
five notes from this other song are in there, and I never heard that before”.
So that’s what I love – there is always something new.
Thank you so much, Laura, for this conversation, for sharing pictures and other materials. Thank you for our classes. Thanks to you, I decided to walk onto the stage for the first time in three years. Also, the thoughts about my future education are somewhere over the ocean...
Thanks, Asia, Language Emergency Service, for the proof reading and your patience <3.
Komentarze
Prześlij komentarz