22. Festiwal
Szekspirowski, który rozpoczął się wyjątkową inscenizacją „Romeo i Julia”
Studio Buffo w reżyserii Janusza Józefowicza, będzie szczególny z wielu
względów. Pierwszy raz zobaczymy tutaj spektakle z Argentyny, Czech i Sardynii
oraz widowiska zrealizowane przez polskich reżyserów zagranicą. Jednak to
jeszcze nie wszystko.
Piątek
inaugurujący wydarzenia tegorocznego festiwalu był zapewne emocjonujący.
Najbardziej znany dramat Szekspira w nowoczesnym ujęciu musicalowym, z
wykorzystaniem mnóstwa nowatorskich rozwiązań technicznych oraz Ewelina Marciniak
ze swoją odważną adaptacją „Snu nocy letniej” zrealizowaną w Theater Freiburg w
Niemczech. Kolejnego dnia mieliśmy okazję zobaczyć pierwszy spektakl z serii
„Wkurzone na Szekspira”. Będą to trzy
spektakle zrealizowane przez młode kobiety (w dwóch przypadkach – reżyserki, w
jednym – dramaturżkę), które w swojej twórczości wyrażają swego rodzaju bunt
wobec dramatopisarza ze Stratfordu, tradycji literackich, a także męskiej
dominacji we współczesnym świecie.
Konkurs
W Konkursie
o Złotego Yoricka wezmą udział dwa całkowicie odmienne spektakle. Pierwszy to
„Hamlet – komentarz” w reżyserii Grzegorza Brala, Teatru Pieśń Kozła. Profesor
Jerzy Limon stwierdził, że w tym teatrze, nie istnieje coś takiego, jak etap końcowy
w tworzeniu spektaklu. Ich dzieło, w wyniku wielu prób i eksperymentów, ciągle
ewoluuje i staje się coraz ciekawsze. Tydzień później zobaczyć będzie można „Makbeta” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz.
Spektakl muzyczny, z wyjątkowo dopracowaną sferą plastyczną. Z okazji
gdańskiego festiwalu, z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, przyjedzie
około 70 osób oraz ogromna konstrukcja zapewniająca realizację pomysłu
inscenizacyjnego reżyserki na deskach Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Zagranicznie
„Stary
człowiek świętuje swoje urodziny i postanawia obchodzić je uroczyście. Czy
można je lepiej celebrować niż we własnym, pobliskim klubie, z przyjaciółmi i
całą kochającą rodziną?” Tak zaczyna się opis argentyńskiego „La fiesta del
viejo” w reżyserii Fernando Ferrera, który jest drugim zagranicznym spektaklem,
który obejrzeliśmy już na festiwalu. W poniedziałek i wtorek na scenie
zaprezentuje się irańska grupa z Mastaghel Theatre ze „Snem nocy letniej” w
reżyserii Mostafy Koushki. Dramat jest w tej inscenizacji skrócony, ale
przedstawiony w sposób niezwykle ciekawy i kolorowy. Ściągniecie Irańczyków do
Gdańska nie było dla organizatorów najłatwiejszym zadaniem, dlatego zapewne
wszyscy z wytęsknieniem czekają na efekt końcowy wielomiesięcznych przygotowań.
„Miarka za miarkę” to kolejna propozycja zrealizowana przez polskiego reżysera,
poza granicami naszego kraju. Tym razem to Jan Klata i grupa Divadlo pod
Palmovkou z Czech. Ostatnia tragedia Szekspira oraz dyskusja o władzy,
hipokryzji i wytartych frazesach. Z Niemiec przyjedzie Bea von Malchus i
zaprezentuje monodram „Królowe”. Zaprezentuje swoją interpretację znanego
trójmiejskiej publiczności sporu pomiędzy Marią Stuart a Elżbietą I. Ostatnim
spektaklem w Nurcie Głównym będzie druga podczas festiwalu próba zmierzenia się
z „Makbetem” w wykonaniu sardyńskiego Sardegna Teatro & Compagnia
Teatropersona. Spektakl zagrany według tradycji elżbietańskiej z męską obsadą,
według prof. Jerzego Limona, zawiera też w sobie wyjątkową męską energię.
Ponadto
Rozbudowaną
ofertę prezentuje także Letnia Akademia Szekspirowska, w ramach której po prawie
każdym spektaklu odbędzie się otwarta dyskusja z twórcami. Przedstawiciele
dwóch teatrów – Studio Buffo i Teatr Pieśń Kozła, zrealizują także dodatkowe
wykłady. Janusz Józefowicz opowie o „Stereoskopii w teatrze”, a Alicja Bral w
języku angielskim podejmie temat „Selfless language or the absense of an
author”. Wydarzeniami towarzyszącymi będzie podtrzymujący nową tradycję
gdańskiego festiwalu wernisaż muralu
Iwony Zając pod tytułem „Jak Wam się podoba” umiejscowionego w przejściu
podziemnym nieopodal Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. „Monologi ciała” to z
kolei otwarty pokaz pracy warsztatowej Piotra Mateusza Wacha, który odbędzie
się w sopockim Teatrze Boto.
OFF
SzekspirOFF toczy
się na równi z Nurtem Głównym i już po
raz trzeci także odbywa się na zasadzie konkursu. Przyznane zostaną trzy
nagrody – od jury, gazety festiwalowej i publiczności. W tym roku Nurt OFFu
jest bardzo różnorodny. Zobaczyć będzie można performance, spektakle teatru
tańca oraz starcie kilku szkół teatralnych, w tym Royal Academy of Dramatic
Arts z Londynu. Oprócz dwóch spektakli angielskich, będą miały miejsce także
widowiska z Rumuni, Słowacji i Włoch.
22. Festiwal
Szekspirowski to 300 osób spoza Gdańska, w tym aż 240 artystów. Wiele ciekawych
grup z kilku krajów. Zderzenie kultur i różnych sposobów patrzenia na twórczość
Williama Szekspira. Spektakle muzyczne, eksperymentalne, monodramy, teatr tańca
i wiele więcej. Aby stać się częścią tego wydarzenia kulturalnego, ma się czas
do 5 sierpnia.
Artykuł ukazał się także na łamach Dziennika Teatralnego.
x
Komentarze
Prześlij komentarz